SALAM SEJAHTERA & SALAM PERPADUAN
SELAMAT DATANG
Semoga Ilmu Yang Ada Dapat Membantu Anda
Posting yang ada laman web ini adalah bertujuan perkongsian ilmu, pengetahuan dan maklumat untuk manfaat bersama. Jika ia bukan sumber asal penulis blog ini, maka sumber asalnya akan dinyatakan.

Masyarakat perlu peka kesucian makanan ikut syarak

Kita sering ditanya adakah boleh menggunakan perkataan 'halal' kepada makanan kegemaran masyarakat Cina, bak kut teh? Ramai memberi komen dan pandangan berhubung penggunaan bak kut teh 'halal'. Isu ini timbul apabila pada Minggu Halal Antarabangsa lalu, ada pihak yang memperkenalkan promosi bak kut teh 'halal' dan champagne 'halal'.

Mengikut Prosedur Pensijilan Halal Malaysia dan MS 1500:2009 yang menjadi asas kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Agama Islam Negeri dalam pengurusan pensijilan halal, kedua-dua agensi berkenaan tidak akan mengeluarkan sijil halal kepada mana-mana syarikat atau produk yang menggunakan nama yang dikaitkan dengan perkara haram.

Dalam perkara 4.5 (g) Prosedur Pensijilan Halal Malaysia menyatakan: "Permohonan pensijilan halal ditolak sekiranya menggunakan perkataan atau nama yang sinonim dengan perkara haram seperti bak kut teh dan sebagainya". Dalam klausa 3.7.4 MS 1500:2009 juga menyebut: "Makanan halal dan bahan perasa tiruan halal, hendaklah tidak menggunakan nama atau nama yang sinonim dengan istilah yang mengelirukan atau merujuk kepada makanan tidak halal seperti ham, bak kut teh, bacon, bir, rum dan sebagainya."

Pada asasnya bak kut teh adalah sejenis rempah saja untuk dibuat sup daging babi. Sama juga dengan sup daging atau sup tulang yang mempunyai rempah tersendiri. Tetapi dalam hal ini apabila kita melihat restoran bak kut teh maka dengan sendirinya orang ramai, terutama Muslim beranggapan ia ada menjual daging babi. Begitu juga dengan nama 'beefbacon', 'hamburger', 'chickenham' digunakan peniaga untuk menarik golongan bukan Islam atau pelancong asing. Walaupun ia adalah daging lembu atau ayam, tetapi dengan nama dapat menunjukkan ia seolah-olah atau coraknya seperti daging babi.

Sheikh Dr Yusof Al-Qaradawi (Tokoh Maal Hijrah 2009) dalam bukunya Halal wal Haram fil Islam (Halal Dan Haram Dalam Islam) menjelaskan dalam prinsip ketujuhnya iaitu akan ada manusia akan membuat tipu daya dengan menggambarkan perkara yang haram itu dengan ditukar namanya kepada halal.

Hadis Nabi SAW, "Nanti akan ada segolongan dari umatku yang menganggap minuman khamar (arak) itu halal dengan menamakannya dengan nama-namanya yang lain." (Ahmad).

Lantaran itu peranan Jakim bukan hanya mengeluarkan sijil halal semata-mata tetapi juga melihat kesan ke atas generasi Islam akan datang. Jika diberikan sijil halal kepada nama berkenaan di Malaysia maka apabila ke luar negara nanti generasi ini juga beranggapan nama itu adalah halal. Antara alasan inilah Jakim memainkan peranan tanggungjawab sosial dan agama tidak mengeluarkan sijil halal dan mencegah adalah lebih baik daripada berubat.

Kita tidak harus merosakkan fikiran generasi Islam yang rosak ini dengan perkara haram yang dihalalkan. Sebab itulah ada yang melabelkan generasi Islam kini sebagai 'Generasi Strawbery' yang cepat lembik, masam, tidak boleh diusik dan ditegur.

Firman Allah dalam surah Al-Baqarah, 168, "Hai! sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu."

Isu halal amat sensitif kepada Muslim negara ini. Jakim mempermudahkan pengguna untuk mencari makanan yang halal lagi baik dalam lawan web www.halal.gov.my.

Sumber: www. agamaberitaharian.blogspot.com/2009

Posted in Labels: |

0 comments: