SALAM SEJAHTERA & SALAM PERPADUAN
SELAMAT DATANG
Semoga Ilmu Yang Ada Dapat Membantu Anda
Posting yang ada laman web ini adalah bertujuan perkongsian ilmu, pengetahuan dan maklumat untuk manfaat bersama. Jika ia bukan sumber asal penulis blog ini, maka sumber asalnya akan dinyatakan.

Belajar dari jantung!

Jantung tidak mementingkan diri. Dia tahu organ-organ lain di dalam badan memerlukan bantuannya. Dia bekerja dalam jemaah, ada "team work". Jantung mengepam 5 Liter darah dalam masa satu minit. Jumlahnya hampir-hampir satu baldi air. Dia bekerja tanpa rehat,dia berdenyut sepanjang masa sehingga mendapat arahan dari tuannya Yang maha Kuasa iaitu Allah untuk berhenti.


Terhentinya denyutan nya bermakna ajal tuan jasadnya sudah sampai.Sekiranya manusia tidur, otaknya akan berehat. Tapi jantungnya akan terus menjalankan tanggungjawabnya kepada Allah dikala kita tidur dan tanpa sedar.

Jantung menerima arahan dari SA node. Bahasa mudahnya, SA node ini seperti seorang ketua dan jantung akan mematuhi setiap arahan ketuanya. Dia tahu betapa penting dirinya. Dia perlu selalu berinteraksi, menjaga batas perhubungannya. Sekiranya dia berhenti berinteraksi, akan berlaku "sudden cardiac death". Jantung akan tiba-tiba mati.

Satu lagi perkara mengenai jantung - dia tidak akan berhenti bergerak. Apa yang akan terjadi kalau jantung berhenti bergerak? Darah akan bergumpal dan seterusnya menyebabkan strok dan serangan sakit jantung yang akhirnya menyebabkan kematian.

Jantung mengajar kita agar sentiasa belajar .Usaha pembelajaran adalah satu usaha berterusan. Sebagai seorang muslim, kita perlu belajar dari buaian sehingga ke liang lahad.

Jantung ini patuh pada penciptanya, Allah. Kalau dia patuh pada selain Allah,nescaya huru haralah degupan jantung dan pengedaran darah dalam badan kita.jantung akan berdenyut secara tak sekata iaitu arrhythmia.

Kadangkala kita tidak sedar betapa hebatnya kasih sayang Allah buat hambaNya. Derhaka macam mana pun kita pada Allah, jatung tetap berfungsi dengan baik. Semua itu nikmat. Nasihat saya buat diri saya dan anda semua… bertaubatlah sebelum jantung itu berhenti berfungsi kerana mematuhi perintah RabbNya.
Diwaktu itu segala penyesalan tiada berguna lagi.

Posted in Labels: |

0 comments: