SALAM SEJAHTERA & SALAM PERPADUAN
SELAMAT DATANG
Semoga Ilmu Yang Ada Dapat Membantu Anda
Posting yang ada laman web ini adalah bertujuan perkongsian ilmu, pengetahuan dan maklumat untuk manfaat bersama. Jika ia bukan sumber asal penulis blog ini, maka sumber asalnya akan dinyatakan.

H1N1 Influenza A

Perhatian untuk semua pelajar PISMP ambilan Januari 2007 - Praktikum 2
Untuk makluman semua pelajar dibawah pemantauan saya bahawa IPGM KPM telah mengarahkan CUTI BERGANTI mulai 23 - 29 Julai 2009 (Jumaat-Rabu). Ini mengambil kira situasi kebanyakan ramai pelajar yang menghidapi demam dan selsema. Sehubungan itu, sebarang aktiviti praktikum tidak dibenarkan dilaksanakan sepanjang tarikh berkenaan. Semua staf akademik dikehendaki hadir pada 27 Julai 2009 (Isnin) untuk menjalankan gotong royong dan pemeriksaan kesihatan. Kuliah akan dijalankan semula pada 30 Julai 2009 (Khamis).

Jika ada pelajar yang disahkan mengidap penyakit atau dalam kuarantin....maka tindakan sewajarnya mestilah mengikut nasihat doktor. Maklumkan kepada guru besar dan pensyarah penasihat. Maklumat lanjut atau surat dari Pengarah akan menyusul kemudian.
Adalah diharapkan semua orang dapat berjaga-jaga; Walaupun wabak ini belum disahkan di IPGM KPM; Harap maklumkan kepada semua rakan dan sekolah (Praktikum bahaw ini adalah sebagai langkah berjaga-jaga sahaja.

Berikut adalah situasi semasa di IPGM KPM sahaja.
(Rujukan lanjut di http://h1n1.moh.gov.my/KenyataanAkhbarTerkini.php)

Maklumat berkaitan 13 kes tempatan daripada 4 kejadian kluster di negeri Melaka adalah seperti berikut:

1. Lima (5) kes daripada kluster di kalangan pelajar Maktab Perguruan Durian Daun, Melaka. Maktab Perguruan ini mempunyai seramai 1,878 pelatih dan sejumlah 130 kes bergejala ILI dikesan sejak 20 Julai 2009. Sebanyak 5 sampel telah diambil dan kelima-limanya didapati positif jangkitan influenza A(H1N1). Semua pelatih yang bergejala ILI telah diberi rawatan simptomatik sebagai pesakit luar dan dikuarantin di asrama KPM berkenaan untuk membendung penularan influenza A(H1N1).

2. Empat (4) kes daripada kluster yang berlaku di kalangan 1,258 pelajar Kolej Yayasan Mara, Melaka. Seramai 33 pelajar telah dilaporkan menghidap jangkitan ILI dan dari 5 sampel random yang diambil, 4 adalah positif jangkitan influenza A(H1N1). 32 pelajar kes ILI telah dikuarantin di bilik isolasi di Asrama kolej tersebut sejak 21 Julai 2009 sementara seorang pelajar telah dimasukkan ke Hospital Melaka dan sedang menerima rawatan antiviral.

3. Tiga (3) kes daripada kluster di kalangan pelajar penghuni Asrama Kolej Professional Mara, Melaka. Asrama ini mempunyai 161 orang penghuni (153 pelajar dan 8 staf) dilaporkan mempunyai 41 kes ILI. Tiga (3) sampel random yang diambil mendapati semuanya adalah positif jangkitan influenza A(H1N1). Pelajar yang terlibat dikuarantin di salah sebuah blok penginapan sekolah mulai 21 Julai 2009. Tiada kes baru dikesan di kalangan pelajar lain.

4. Satu (1) kes daripada kluster di Nilam Nursing School Bachang, Melaka yang mempunyai 326 pelatih jururawat dan 20 kakitangan. Seramai 27 orang didapati menunjukkan gejala ILI. Daripada 2 sampel yang diambil, 1 positif dengan jangkitan influenza A(H1N1). Kes-kes berkenaan di isolasi di asrama kolej.

Kesemua 4 fasiliti yang dimaksudkan telah diarahkan ditutup serta-merta mulai 23 Julai 2009 selama 7 hari untuk membendung penularan di institusi berkenaan.

Posted in Labels: |

0 comments: