SALAM SEJAHTERA & SALAM PERPADUAN
SELAMAT DATANG
Semoga Ilmu Yang Ada Dapat Membantu Anda
Posting yang ada laman web ini adalah bertujuan perkongsian ilmu, pengetahuan dan maklumat untuk manfaat bersama. Jika ia bukan sumber asal penulis blog ini, maka sumber asalnya akan dinyatakan.

Hikmah di sebalik sesuatu kejadian







Allah tidak akan memberikan cubaan melebihi kemampuan manusia. Barangsiapa yang bertakwa dan berserah padaNya akan selalu mendapat Hikmah-Nya.

Tanggal 20 Julai 2009 (Isnin), selepas pelajar Program Rekreasi dan Perkhemahan berkumpul di gelanggang bola keranjang (setelah mendapat kebenaran dari KJ - Cik Khadijah binti Hj. Tompang, jam ketika itu 8.45 pagi) saya bergerak dari IPGM Kampus Perempuan Melayu ke SK Batu Berendam 2 dengan tujuan untuk menjalankan praktikum minor pj pelatih di bawah jagaan saya bernama Shazana binti Saberi (Sains). Pada waktu pagi seperti ini, kenderaan seperti bas kilang, kereta persendirian, motorsikal dan lori amat banyak. Saya berhati-hati memandu kerana selepas menjalankan tugas praktikum (jam 11.00 pagi) saya akan bertolak terus ke Institut Biodiversiti Lanchang Pahang untuk bertugas sebagai Penyelaras Program Rekereasi dan Perkhemahan Siri 2 (Unit PK 4 dan PK 5) Ketika melepasi pintu depan SK Batu Berendam 2 hampir dengan tepat jam 9.00 pagi, saya memandu di lorong kanan sekali dengan tujuan untuk memudahkan saya mengekori dan melancarkan pergerakan ke tempat tujuan. Hendak dijadikan cerita, adalah sebuah kereta Proton Saga Iswara Sedan MBH4161 yang terhegeh-hegeh (jangan marah ye) di sebelah kiri jalan cuba mengelakkan kereta dihadapannya dengan masuk ke lorong kanan betul2 di hadapan kereta saya, namun saya telah cuba memperlahankan kereta pujaanku BDR45 teringat2 pesan iklan di TV jangan gopoh dijalanraya. Dengan penuh tertib dan teratur, saya pun memperlahankan kenderaan tanpa menyedari sebuah lori tanah jenis Hino MAK5504 (16 tan) sedang mengekori laju di belakang kereta pujaanku. Tidak semena-mena seperti dalam surat yasin ayat terakhir "KUN FAYAKUN" maka berlakulah kemalangan yang amat saya tidak mahu berlaku seperti yang pernah dipaparkan di TV dan yang pernah saya saksikan sendiri sepanjang saya bertugas. Kereta pujaanku hancur remuk depan dan belakang (macam burger). Tapi apa yang menghairankan saya dan khalayak yang menyaksikan kemalangan itu ialah tiada sebarang kecederaan kepada saya, pemandu MBH4161 (Mahendran) dan pemandu lori (Mahat). Tetapi impak dari kemalangan itu dapat dilihat pada gambar2. Kadang2 kita memandu dengan penuh tertib menjaga tatasusila, menjaga keselamatan tapi ada orang lain pula yang tidak berhati2 maka moto "KESELAMATAN JALANRAYA TANGGUNGJAWAB BERSAMA" hanyalah tinggallah moto sahaja. Sama2lah kita fikirkannya. Tagline dari Nabil "LU FIKIRLAH SENDIRI" he he he. Maaf kepada pelajar Program Rekreasi Siri 2 kerana tidak dapat bersama di Lanchang. Barulah saya sedar betapa sayangnya isteri dan anak terhadap saya. Terima kasih kepada En. AKO dan En. MIM yang singgah ditempat kejadian dan rakan2 yang menghubungi saya.
Mungkin ada hikmah disebalik sesuatu kejadian itu. Hanya Allah saja yang mengetahuinya.
"ALHAMDULILLAH"

Posted in Labels: |

0 comments: