SALAM SEJAHTERA & SALAM PERPADUAN
SELAMAT DATANG
Semoga Ilmu Yang Ada Dapat Membantu Anda
Posting yang ada laman web ini adalah bertujuan perkongsian ilmu, pengetahuan dan maklumat untuk manfaat bersama. Jika ia bukan sumber asal penulis blog ini, maka sumber asalnya akan dinyatakan.

Memahami Puasa 6 Syawal

Puasa di bulan Syawal @ dikenali puasa 6 hukumnya sunat dan dilakukan setelah umar Islam menyambut Hari Raya Aidil Fitri. Inilah pandangan sebahagian besar ulama’. Rasulullah s.a.w ada menyatakan”Sesiapa yang berpuasa sebulan Ramadhan, kemudian diikuti dengan 6 hari pada bulan Syawal, maka ganjaran pahalanya seolah-olah oleh dia telah berpuasa setahun penuh”. (Hadis Riwayar Muslim). Seseorang yang mahu melakukan puasa 6, mereka boleh memulakannya sama ada hari kedua @ seminggu selepas berhari raya. Ia tidak boleh dilakukan bermula dari 1 Syawal, kerana pada hari raya Allah mengharamkan kita berpuasa dan wajib berbuka. Inilah larangan Nabi Muhammad s.a.w. kepada kita (Mafhum Hadis Riwayat Bukhari). Namun begitu, adalah lebih baik jika puasa itu dilakukan lebih awal, bagi mengelakkan terkurang hari @ tidak cukup hari. Sehingga puasa itu menjadi puasa 4 @ 5 pula. Maklumlah bulan Syawal ini penuh dengan rumah terbuka yang sering mengganggu puasa 6 kita.
Adakah puasa 6 mesti berturut-turut harinya? TIdak. Ia tidak disyaratkan sedemikian. Maka, sesiapa sahaja boleh berpuasa selagi ada bulan Syawal dan pandangan ini lebih afdal, kata Dr. Yusuf Al Qardawi sendiri. Hari ini pula, orang sering bertanya kepada rakan-rakan, sudah berapa hari beliau berpuasa 6. Pertanyaan ini sedikit sebanyak menjadi motivasi kepada kita untuk berpuasa. Namun, jangan pulaterbit perasaan riak sehingga menghabiskan pahala amalan pula. Maklumlah kita sudah tamat sedang orang lain mungkin terkial-kial menghabiskan puasanya.
Ada orang bertanya, Apakah hukumnya menggabungkan puasa sunatlain dengan puasa 6? Ulamak berbeza pandangan di sini. Ada yang menyatakan adalah lebih utama bagi mereka yang berhutang puasa itu, menunaikan dahulu qada’nya. Ini kerana, yang qada itu wajib hukumnya. Mereka bersandarkan kepada satu hadis Qudsi “. . . dan tidaklah hampir kepadamu seorang hambaku dengan apa juapun, maka yan glebih ku sukai adalah mereka melaksanakan amalan fardhu/wajib ke atas mereka, dan sentiasalah mereka melaksanakan amalan fardhu/wajib ke atas mereka dan sentiasalah mereka ingin menghampirkan diri mereka kepadaku dengan mengerjakan amalan sunat sehingga aku kasih kepadanya . . . ”. (Riwayat Bukhari). Bahkan Aisyah mendahulukan puasa 6 terlebih dahulu sebelum qada’ puasanya, justeru waktu puasa 6 adalah pendek sedangkan qada’ boleh dilakukan selepas dari itu. Aisyah bahkan pernah mentakhirkan qada’ puasanya sehingga ke bulan Sya’aban akan datang justeru sibuk melayani suaminya iaitu Rasulullah s.a.w sendiri.
Kesimpulannya, puasa 6 adalah puasa yang sepatutnya sama-sama dilakukan sebagia jalan merebut jaminan pahala disisi Allah. Bahkan puasa juga memberikan kebaikan daripada aspek kesihatan diri, memandangkan perut kita sudah lama berehat daripada memproses makanan pada siang hari. Maka berilah peluang kepada perut kita untuk “warm up” sebelum beroperasi semula seperti biasa. Apa yang penting, berpuasalah dengan penuh keimanan dan pengharapan, agar Allah Subnahu Wa Taala menerima amalan kita dan menjadikan hamba yang kaya di Akhirat kelak.

Posted in Labels: |

0 comments: