SALAM SEJAHTERA & SALAM PERPADUAN
SELAMAT DATANG
Semoga Ilmu Yang Ada Dapat Membantu Anda
Posting yang ada laman web ini adalah bertujuan perkongsian ilmu, pengetahuan dan maklumat untuk manfaat bersama. Jika ia bukan sumber asal penulis blog ini, maka sumber asalnya akan dinyatakan.

Erti Zikir & Kaitannya (5) Kesan Zikir

Sungguh besar kesan zikir. Sukar sekali menjelaskan faedahnya secara perinci. Namun cukuplah digariskan di sini kesan-kesan itu adalah seperti berikut :Dalil-dalil dianjurkannya berzikir (Dari Al-Quran)

Allah berfirman : “ Maka ingatlah kepadaKu, akan aku mengingat kepadamu.” (QS. Al Baqarah : 152)

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang maka terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal,(yaitu) orang-orang yang mengingat Allah ketika berdiri mahu pun duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang
penciptaan langit dan bumi.” (QS. Al Imran: 190-191)

“Hai orang – orang yang beriman berzikirlah kamu (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepadaNya di waktu pagi dan petang.” (QS. Al Ahzab : 41-42)

“Laki – laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.” (QS. Al Ahzab : 35)

“(Yaitu orang-orang yang beriman maka hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ketahuilah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram.”(QS. Ar Radu : 28)

“Dan sebutlah (nama) Tuhanmu sebanyak-banyaknya serta bertasbihlah di waktu petang dan pagi hari.” (QS Al Imram :41 )

“Sebutlah nama Tuhanmu, dan beribadahlah kepadaNya dengan penuh ketekunan.” (QS Al Muzammil: 8)

“Sebutlah nama Tuhanmu pada waktu pagi dan petang.” (QS Al Insan : 25)

“Dan sesungguhnya mengiingati Allah adalah lebih besar keutamaanya.” (QS Al Ankabuut : 45)

Sumber : Kuliah Ustaz Hj. Ali Hj. Mohamad pd 29 Ogos 2001, jam 2300

Posted in Labels: |

0 comments: