SALAM SEJAHTERA & SALAM PERPADUAN
SELAMAT DATANG
Semoga Ilmu Yang Ada Dapat Membantu Anda
Posting yang ada laman web ini adalah bertujuan perkongsian ilmu, pengetahuan dan maklumat untuk manfaat bersama. Jika ia bukan sumber asal penulis blog ini, maka sumber asalnya akan dinyatakan.

Erti Zikir & Kaitannya (7) Keutamaan Berzikir

  1. Dari Abu Hurairah ra, dari Abu Sa’id Al Khudri ra bahwa Rasulullah saw bersabda : “Tidak suatu kaum berzikir kepada Allah kecuali para malaikat akan mengelilingi mereka,rahmat akan meliputi mereka, ketenangan akan turun kepada mereka,dan mereka akan disebut –sebut oleh Allah di antara para malaikat.” (HR Muslim,Tirmidzi,Ahmad,Ibnu Majah)
  2. Dari Ibnu Umar ra bahwa Nabi saw pernah menyampaikan hadis qudsi dari Tuhannya: “Seorang yang lebih sibuk berzikir kepadaKu dari memohon kepadaKu, maka Aku akanmemberikannya sesuatu yang lebih utama dari yang pernah diminta oleh para peminta.” (HRBukhari,Al Bazzar, AL Baihaqi.)
  3. Dari Abu Said Al Khudri ra, katanya :”Rasulullah saw pernah menyampaikan hadis qudsi dari Tuhannya: “Seorang yang lebih sibuk membaca Al Quran dan berzikir dari mintakepadaKu, maka Aku akan memberinya sesuatu yang lebih utama dari apa yang telah dimintaoleh para peminta.” (HR.Ad Darimi,Tirmidzi,Al Baihaqi)
  4. Dari Abu Said Al Khudri ra katanya : “Nabi saw bersabda : “Di hari kiamat kelak Allah berfirman : “Pada hari ini penduduk Mahsyar akan mengetahui,siapakah orang-orang yang diberi kemuliaan?” Tanya para sahabat : “Wahai Rasulullah,siapakah mereka?” Sabda beliau : “Mereka adalah orang-orang yang suka berzikir di masjid-masjid(HR Ahmad, Al Baihaqi dan Ibnu Hibban)
  5. Dari Mu’awiyah ra katanya : “Nabi saw pernah mendatangi sekelompok sahabat yang sedang duduk di Masjid,seraya berkata :“Apa yang menyebabkan kamu duduk di sini?” Jawab para sahabat : “Kami duduk di sini untukberzikir dan memuji Allah.” Sabda Nabi saw : “Tadi Jibril datang kepadaku dan memberitahukubahwa Allah sangat berbangga dengan kamu di hadapan para malaikat.” (HR Tirmidzi)
  6. Dari Anas ra katanya : “Nabi saw bersabda : “Tidak suatu kaum yang berkumpul dan berzikir kepada Allah kecuali ada seruan dari langityang mengatakan “Berdirilah kamu kerana dosa-dosa kamu telah diampuni dan telah digantidengan banyak kebajikan.” (HR Ahmad, Abu Ya’la dan Thabrani)
  7. Dari Abu Razin Al ‘Uqaili ra katanya : “Rasulullah saw pernah berkata kepadanya : “Mahukah engkau aku tunjukkan sesuatu yangdapat menyebabkan engkau mendapati kebahagiaan di dunia dan di akhirat?” Jawabnya : “Yaakub mahu.” Sabda beliau : “Andainya engkau menghadiri majlis – majlis zikir,danapabilaengkau bersendirian maka gerakkanlah lidahmu dengan berzikir kepada Allah”

Sumber : Kuliah Ustaz Hj. Ali Hj. Mohamad pd 29 Ogos 2001, jam 2300

Posted in Labels: |

0 comments: