Kemerdekaan dari persepsi Islam.
Posted On Sunday, August 30, 2009 at at 5:45 PM by maoriRenungkanlah . . .
Pengertian kemerdekaan negara dari sudut politik bolehlah difahami dimana sesebuah negara memperolehi kebebasan untuk rakyat tempatan memerintah dan menentu bentuk penyusunan serta agenda pembangunan negara.
Negara kita pernah ditakluki oleh beberapa kuasa besar sejak tahun 1511. Bermula dengan Portugis dan disusuli oleh Belanda, Inggeris, Jepun dan kembali balik kepada Inggeris sehingga Malaya mencapai kemerdekaan dari Inggeris pada tahun 1957, dan seterusnya kewujudan Malaysia pada tahun 1963. Negara di takluki dan dijajah kerana kita pada waktu itu tidak mempunyai kekuatan untuk mempertahankan negara dari pencerobohan penjajah. Kita lemah dalam pelbagai aspek berbanding dengan mereka, termasuk dalam ketenteraan dan ekonomi. Justeru itu adalah suatu pengajaran untuk kita ummat Islam pada masa ini, membina kekuatan termasuk kekuatan kerohanian dan juga kekuatan fizikal untuk membolehkan kita mempertahankan kemerdekaan dan seterusnya mengisi kemerdekaan mengikut acuan dan matlamat kita.
Dari sudut Islam, kemerdekaan bagi sesebuah negara dicapai apabila kepimpinan kerajaan mampu menerajui pemerintahan negara dengan berasaskan pendekatan Islam. Dengan kata lain kita mampu menyusun kehidupan bermasyarakat dan bernegara dengan berpandukan ajaran Islam. Bukan sahaja kita bebas dari penaklukan fizikal penjajah tetapi juga kita bebas dari penjajahan ideologi ciptaan manusia dalam mengendalikan pemerintahan negara.
Pengabdian kepada Arahan Allah s.w.t. bermaksud kerajaan sesebuah negara dapat dan mampu menyusun dan membangun negara untuk mewujudkan sebuah peradaban masyarakat yang berasaskan prinsip agama. Justeru itu negara memerlukan kepada barisan kepimpinan kerajaan yang berwibawa dan bertrampilan.
Kejayaan kepimpinan Rasulullah s.a.w. dan Khalifah Al-Rasyidin (the Most Guided Caliphs) adalah disebabkan mutu kepimpinan mereka yang luar biasa. Disamping mereka memiliki ikatan keimanan yang jitu dengan Allah s.w.t. dengan menghayati nilai kebenaran, menegak keadilan dan memupuk kasih sayang dikalangan ahli masyarakat, mereka turut berkemampuan membina kemuafakatan rakyat melalui pengubalan Perlembagaan Madinah serta menaikkan taraf hidup rakyat sehingga di zaman khalifah Umar Al-Khattab, Kerajaan Islam telah berkembang dengan besarnya.
Kejayaan pemerintahan mereka di asaskan kepada kemampuan mereka menghayati prinsip pengendalian negara, berpandu kepada prinsip al-Quran, iaitu prinsip al adl wal ihsan (memupuk keadilan dan kasih sayang dikalangan umat manusia).
Dalam surah An Nahl: 90, Allah s.w.t. berfirman:
إن الله يأمر بالعدل والاحسان وإيتاء ذى القربى وينهى عن الفحشاء والمنكر والبغى يعظكم لعلكم تذكرون
Maksudnya: ²Sesungguhnya Allah menyuruh (kamu) berlaku adil dan berbuat kebajikan, memberi kepada kaum kerabat, dan Allah melarang dari perbuatan keji, kemungkaran dan permusuhan. Dia memberi pengajaran kepadamu agar kamu dapat mengambil pelajaran².
Prinsip Al-Quran ini sangat tepat dalam penyusunan masyarakat bernegara dan ia patut diterjemahkan dalam kesemua perkara dalam pengendalian negara. Contohnya, dalam pengurusan ekonomi bernegara, keadilan ekonomi yang menepati prinsip al-'Adl membawa pengertian yang mendalam. Secara ringkas, beberapa ciri berikut dapat menjelaskan bahawa keadilan akan terlaksana dalam penyusunan sesebuah sistem ekonomi:
Pertama, setiap individu sebagai pemegang amanah Allah berhak memiliki harta dan berusaha semoga harta tersebut sentiasa mengalir dalam sistem ekonomi melalui pencetusan kegiatan ekonomi. Kerajaan melalui Dasar fiskal dan kewangan perlu menjana kegiatan ekonomi pada tahap yang tinggi pada tiap masa semungkin. Sektor swasta turut bertanggung jawab mengambil dan mencetus peluang untuk menjana pembangunan ekonomi negara. Melalui pencapaian penjanaan kegiatan ekonomi, kestabilan ekonomi negara seperti pencapaian gunatenaga penuh, kestabilan paras harga dan pencapaian pertumbuhan ekonomi yang mampan akan tercapai. Ini memungkinkan rakyat menikmati taraf hidup yang tinggi secara berpanjangan.
Kedua, setiap individu diberi kebebasan dan peluang yang adil dalam menceburi dalam setiap urusan ekonomi. Tidak ada golongan yang boleh menggagalkan kebebasan ini. Negara dengan itu mempunyai tanggungjawab dalam menjamin bahawa kesaksamaan peluang ekonomi ini benar-benar dapat dilaksana.
Ketiga, setiap individu dapat memenuhi keperluan asasinya yang mana, tanpa keperluan tersebut, ia akan menjejaskan kebajikannya dan seterusnya masyarakat.
Mengikut Imam Al-Ghazali, keperluan asasi meliputi pemeliharaan keimanan, kehidupan, intelek, keturunan dan kekayaan mereka. Negara bertanggungjawab memastikan matlamat ini tercapai melalui semua dasar-dasar yang dikemukakan.
Keempat, setiap faktor yang menyumbangkan kepada proses pengeluaran ekonomi hendaklah mendapat ganjaran yang adil dengan sumbangan mereka. Sistem pulangan yang positif kepada faktor modal dengan berlandaskan kaedah riba adalah diharamkan. Begitu dengan kaedah lain yang berunsur penindasan.
Kelima, pengembelingan sumber kekayaan negara hendaklah mengikut keutamaan keperluan rakyat semasa, setempat dan untuk keperluan zuriat masa hadapan.
Keenam, setiap bentuk pembaziran dalam pembiayaan awam atau pembaziran disebabkan ketidakcekapan yang terdapat dalam proses pentadbiran, pengeluaran, pengagihan dan penggunaan mestilah diminimakan dan jika mampu, dihapuskan.
Terlaksana prinsip-prinsip tersebut dalam penyusunan ekonomi akan terlaksana keadilan dalam pengurusan ekonomi negara.
Ekonomi kerjasama (muafakat) yang menepati konsep al-Ihsan pada hakikat yang sebenar akan terlaksana dengan wujudnya keadilan ekonomi. Permulaan yang penting kepada kemuafakatan dalam penyusunan ekonomi bermula dengan ketepatan pendekatan penglibatan Sektor Awam dalam ekonomi. Ibn Khaldun dalam perkara ini telah memberi satu pendekatan yang sangat tepat dengan menasihati pemerintah semoga tidak menaikkan kadar cukai terhadap pengusaha swasta. Atau dalam kata lain pembabitan sektor awam perlu diminimakan. Beliau bimbang dan berpendapat dengan menaikkan kadar cukai ia akan mematikan keusahawanan rakyat. Pandangan ini jelas menunjukkan bahawa beliau ingin dalam sesebuah ekonomi, sektor swasta perlu diberi tempat yang penting dalam menjana ekonomi negara. Tetapi ketika ekonomi berada dalam keadaan meleset, peranan sektor awam amat penting.
Untuk memahami secara lebih terperinci kaedah penglibatan perbelanjaan sektor awam dalam penyusunan sesebuah ekonomi, Professor Nejatullah Siddiqi, seroang pakar ekonomi yang terkemuka pernah mengutarakan pendekatan seperti berikut:
Pertama, penglibatan dalam peranan kerajaan yang ditentukan oleh syariah untuk pembiayaan tetap seperti pembiayaan kepada keperluan pertahanan negara, keselamatan dalam negeri, sistem perundangan, pentadbiran awam, keperluan asasi rakyat, da'awah dan sebagainya.
Peranan ini dianggap sebagai keperluan minima untuk mewujudkan sebuah masyarakat yang tersusun disesebuah negara.
Kedua, peranan pemerintah yang dirujuk dari semangat syariah di atas asas ijtihad untuk keperluan sesuatu masa dan tempat.
Oleh kerana keadaan sesebuah negara kerap berubah dan memerlukan pihak pemerintah turut sama melibatkan demi kebajikan rakyat di mana sektor swasta mungkin tidak sesuai, Islam sentiasa membuka pintu untuk ijtihad. Ini berlaku dengan jelasnya dalam negara menghadapi krisis kewangan pada tahun 1997.
Ketiga, peranan yang ditugas kepada negara pada sesuatu ketika dan tempat oleh rakyat melalui proses syura.
Kepemimpinan negara masa kini jika mahu berkesan dan berjaya dalam memajukan negara sudah pasti perlu memahami dan menghayati prinsip al-Quran tersebut semoga mampu mengendali negara ke mercu kejayaan dalam kesemua aspek secara menyeluruh dan sepadu sehingga wujud sebuah masyarakat yang bertamadun yang diredhai Allah s.w.t. seperti kehendak al-Quran:
بلدة طيبة ورب غفور
Maksudnya: "(Negeri mu) adalah negeri yang baik dan (Tuhan mu) adalah Tuhan Yang Maha Pengampun". (Saba':15)
Keberkesanan kepemimpinan negara semasa dengan itu memerlukan kepada kemampuan mereka berperanan secara berkesan. Keadaan semasa yang dipengaruhi oleh kesan sejagat dan corak hidup yang penuh bersaing memerlukan kepada kepimpinan negara yang memahami perkembangan dalam negeri, serantau dan dunia dan mampu mengendali negara semoga berperanan secara berkesan dalam suasana tersebut. Menghayati prinsip al-Quran seperti di atas tetap sesuai dan bersifat maju.
Dalam suasana semasa, Islam kembali diberi perhatian oleh umat Islam. Dalam arus kebangkitan minat masyarakat kepada Islam, golongan ilmuan Islam perlu menguasai ilmu Al-Quran dan Hadis Nabi s.a.w. semoga pandangan hidup Islam dapat difahami secara sempurna. Begitu juga dengan prinsip-prinsip panduan Al-Quran dan Hadis Nabi s.a.w. dalam menyusun dan memajukan negara. Islam dengan itu perlu dilihat sebagai satu pendekatan yang memberi kebaikan (rahmat) kepada penyusunan masyarakat bernegara. Allah berfirman:
وما أرسلناك إلا رحمة للعالمين
Maksudnya:"Dan tiadalah kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad) melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam". (Al-Anbiya : 107). Nik Mustapha Bin Nik Hassan IKIM